Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A SZAKDOLGOZAT VÉDÉS (2006)

2011.12.19

ESZTERHÁZY KÁROLY FŐISKOLA

                       E G E R                            

                                                                                                                     519/2006.Szp.

 

SZAKDOLGOZAT VÉDÉS 

A hallgató neve és szakja: Bódi Ildikó

                                                 Szociálpedagógia szak, levelező tagozat

 

A szakdolgozat címe:        A szociálpedagógus lehetőségei az autista gyermekeket nevelő családok és oktatási intézmények kapcsolatrendszerében.

 

A dolgozat bírálatában feltett kérdés:

 

  1. Fejtse ki részletesen milyen tanfolyamokra gondol „A szociálpedagógus lehetőségei” c. fejezetben?

 

Autizmus Alapítvány Kutatócsoport  (1) 210-4364 vagy (1) 314-2859 Ősz Tamásné Patrícia

e-mail: autizmus@autizmus.hu  Weblap: www.autizmus.hu    Tanfolyami tájékoztató

Szociális és kommunikációs készségek fejlesztése:

30 órás  tanfolyam autista/autisztikus gyermekpopuláció ellátásában résztvevő, diplomával rendelkező kollégáknak (1 évet már eltöltött autistákkal). Az Oktatási Minisztérium 2004. december 03. alapítási dátummal 2005. március 23-án adta meg az indítási engedélyt. A Munkaügyi Központ (Budapest) 2005. november 18.-án felnőttképzést folytató intézményként nyilvántartásba vette.

Időtartam: 5 nap   9-16 óráig

2006. őszén indul ismét. Tandíj: 50 e Ft

Jelentkezés: 1089 Budapest Delej u. 24-26.

Tel: (1) 314-2859 vagy (1) 210-4364

Ugyanitt:  Tanfolyam Védőnők számára 3 napos ingyenes.

Jelentkezési határidő: 2006. szeptember 1.

Ugyanitt: Alapozó tanfolyam pervazív fejlődési zavarok/autizmus témakörében – elsősorban valamilyen pedagógiai diplomával rendelkezők számára – akik eddig hasonló speciális alapképzést nem kaptak.

A tanfolyam címe: Autizmussal élő gyermekek célzott pedagógiai ellátásának elméleti és gyakorlati alapjai.

 

Kodolányi Főiskola – Székesfehérvár: Mahlerné Köffner Anikó

Tel: 06 – 22- 331-034

Négy féléves képzést indított pedagógusok számára az autizmus kezelésére.

 

Budapest (Csepel) Kanyik Csaba

Tel: 06-30-982-6521

Autizmusról folyik képzés, bár papírt nem tudnak adni.

 

Értelmi Fogyatékosok és Segítők Országos Érdekvédelmi Szövetsége

e-mail: efoesz@efoesz.hu

Indít szülőknek és szakembereknek különféle felkészítő tréningeket.

 

  1. Vonatkoztasson el sajátos helyzetétől! Válasszon ki a fent említett fejezetből olyan területeket, amelyekre tanulmányaik alapján valóban kompetensek a szociálpedagógusok!

 

Elfogadom a bírálat azon pontját, hogy a szociálpedagógus kompetencia körébe nem tartozik az autistákkal való foglalkozás.

Dolgozatomban lényegesen több olyan tevékenységet soroltam föl, amit a szociálpedagógus végezhet, különféle intézményekben, és az a meglátásom, hogy amennyiben a szociálpedagógus valóban komolyan veszi munkáját a későbbiekben folyamatosan képeznie kell majd magát. Természetesen mindenkinek azon a területen, ami érdekli és örömmel, szívesen foglalkozik az adott terület problémáival. Arra szerettem volna dolgozatomban rámutatni, hogy a szociálpedagógus foglalkoztathatósága milyen sok területen megvalósítható, lényegesen több területen, mint azt az oktatási intézmények hiszik, illetve amiről egyáltalán tudomásuk van.

Az a meglátásom, hogy a jövő útjának annak kellene lennie, hogy amennyiben az autista gyermek nem ön-, vagy közveszélyes, valamint értelmi szintje azt megengedi, ott napi 2-3 óra időtartamban be kell helyezni a normál óvodai csoportba, és 1-2 óra időtartamban a normál iskolai csoportba.

Leglényegesebb tevékenységének én magam is azt tartom, hogy a szociálpedagógus a többségi iskolákban és Családsegítő Központokban tevékenykedjen.

Ilyen tevékenységi területei lehetnek például:

Csoportfoglalkozások megtervezése és levezetése olyan témákban (egy előzetes kérdőíves felmérés alapján), amelyek a gyermekeket, fiatalokat foglalkoztatják. A csoportfoglalkozási forma keretében nagyon sokféle problémát érinthetünk: különféle élethelyzetek eljátszása (szerepjáték) és annak megbeszélése.

 

  1.   Magyarázzuk el egy földön kívülinek, hogyan kell vajjal megkenni egy zsemlét! Mindezt úgy, hogy 5 méter távolságban kell állnunk tőle.
  2.   Egy csoporttag több fotó közül húz egyet. A tájképet senki nem láthatja, csak ő. Az a szituáció, hogy ő nyaral és telefonál a barátainak, akiknek el kell mesélnie, hogy mit lát, milyen az a hely, ahol ő éppen tartózkodik.
  3.   „Képzeld el, az történt velem!” játék, ahol egy előre megírt történet elolvasása után a vállalkozó fiatalnak el kell mesélnie az esetet, majd megbeszélni a csoporttal, ki, hogyan értelmezte a hallottakat.
  4.   „Bemutatom a barátom!” – olyan személynek, aki nem lát. Részletes leírást kell adni a külsejéről, belső tulajdonságairól. A bekötött szemű másik játékosnak ki kell találnia melyik csoporttársáról van szó.

 

A szociálpedagógus segíthet a pályaorientációban is.

Én már 2. osztálytól elkezdeném a témával való foglalkozást, heti, kétheti rendszerességgel. Erre a célra szükség lenne egy keményfedelű, sima lapú, könyvszerű füzetre. Ebbe kerülnének fotók, rajzok különféle foglalkozásokról, eszközökről, termékekről. Leírhatnák a gyerekek ebbe a füzetbe szüleik, nagyszüleik, rokonaik, barátaik foglalkozását és azt is, hogy adott időszakban melyik foglalkozás vonzotta őket a leginkább.

Ezt a naplót azután egészen középiskoláig megőriznék. Bekerülnének minden évben az érdeklődési területei, képességei, az, hogy milyen dolgokat tart értékesnek. Ide kerülnének legmerészebb vágyai, álmai a leendő munkájával kapcsolatban. A fiatalok ezzel folyamatában láthatnák önmaguk változásait és segítene abban, hogy a pálya ill. szakmaválasztásra tudatosan készüljenek.

A felnőtt személynek is értékes mű készülhetne ezzel a naplóval, hiszen megmutathatná gyermekeinek, unokáinak, ő hogyan gondolkodott egykor.

A szociálpedagógus segíthetne a tanulási stílus és stratégiák felmérésében és a könnyebb tanulási technikák elsajátításában. A képességek vizsgálatát, a figyelem, a megértés, az emlékezet a problémamegoldás fejlesztését gyakorolhatná a fiatalokkal, egyéni-, vagy csoportos tanácsadás keretében.

Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről c. könyve szinte kimeríthetetlen ötleteket adhat egy szociálpedagógusnak azon témákból, melyekről a gyermekekkel és a fiatalokkal az egyéni, a morális és a másokkal kapcsolatos értékektől beszélgethet, szervezett csoportfoglalkozás keretében. De Hajas Zsuzsa: Kommunikációs gyakorlatok c. kötete, amely középiskolásoknak készült  1996.-ban, szintén gazdag ötlettár, amely további gyakorlatok, szituációk, és feladatok kitalálására ösztönözheti a szociálpedagógust.

 

A szociálpedagógus kapcsolatot tarthatna a problémákat mutató gyermek és fiatal családjával. Munkáját végezhetné egyéni, vagy családi esetkezelés keretében adott intézményben (pl. Nevelési Tanácsadó, Családsegítő központ, Gyermekpszichiátria) vagy a család saját otthonában. Hasonlóan ahhoz, ahogyan a szociális munka civil kezdeményezésekben indult, ahol a nehéz helyzetben lévő családokat karitatív gondozónők vagy más néven „baráti látogatók” segítették.