Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


BIOLÓGIA - I- II.

2010.08.04

BIOLÓGIA 1

2009.10.05

BIOLÓGIA  - ISMÉTLÉS

(Csaba, ha hibát találsz a szövegben, akkor kérlek, javítsd ki!)

Az ESŐERDŐK (más néven: trópusi őserdők) az egyenlítő környékén alakultak ki. 0-10 szélességi fokon. Ott egész évben 24-28 °C a hőmérséklet. Minden nap esik az eső. Emiatt párás a levegő. Mivel sokat esik az eső a talajból kimosódnak a tápanyagok, és a talaj termőrétege (amiből a növények táplálkoznak) vékony, vagyis kevés benne a tápanyag.

A Föld mely részén alakultak ki az esőerdők? ____________________________________

Milyen ott a hőmérséklet?______________________

Mennyi tápanyag van a talajban?_______________________________________________

A trópusi esőerdőket örökzöld (egész évben zöldellnek) fafajok alkotják. A fák 3 szintet alkotnak.

1 szint: 50 m-re az ÓRIÁSFÁK nőnek. Azért nem dőlnek ki, mert tövüknél széles PALÁNKGYÖKERET növesztenek. Ritkán nőnek, lombjuk nem ér össze.

2. szint: 20-25 m a közepes termetű fák szintje, ezek már összefüggő lombkoronát alkotnak.

3. szint: 10-15 m magasságban van,  a  fiatal és kistermetű fák élnek itt.

A többszörösen záródó szintek miatt a talajra kevés fény jut. A LIÁNOK (kúszónövények) ezért a talajról kénytelenek a fákra kapaszkodva magasra kúszni a fény felé, hiszen fény nélkül nem tudnak élni.

Sorold fel az esőerdők szintezettségét! _______________________________________

A kolibrik kis testű madarak, képesek úgy is repülni, hogy egy helyben lebegnek. Szívük percenként 1200-at ver. Gyors az anyagcseréjük (gyorsan megemésztik a táplálékot) ezért nagy energiatartalmú CUKROS NEKTÁRRAL táplálkoznak. A nektárt a virágok termelik és folyékony. A kolibrik, hosszú csőrükkel szívják ki a virágokból a nektárt.

Mivel táplálkoznak a kolibrik?_______________________________________________

A bőgőmajom gerinces, emlős állat. Úgy is nevezzük őket, hogy emberszabásúak, mert képesek két lábon járni és kicsinyeik hasonló módon születnek, mint az ember gyermeke. Még a fogazatuk is hasonló az emberéhez, képesek eszközöket is használni a táplálék megszerzése érdekében.

 

Melyik állatcsoportba tartozik a bőgőmajom? ___________________________________

 

A szavannákon nagyon meleg van, de kevesebb a csapadék ott, mint az esőerdők területén, ezért a növények kénytelenek tartalékolni a vizet. A szavannák jellegzetes növénye a majomkenyérfa. A MAJOMKENYÉRFÁKNAK hatalmasra duzzadt vastag törzsük van. Ebbe raktározzák a VIZET. Magánosan állnak, egyesek 5000 évesek. Törzsük kerülete a 40 métert is elérheti. Görbe ágaik a vastag törzs végén egy magasságban erednek.

Hogyan alkalmazkodott a majomkenyérfa a környezetéhez? _____________________

A csimpánzok a monszunerdőkben és a szavannákon élnek. Ők is emberszabásúak, mint a bőgőmajom. Fogaik gumósak, vannak zápfogaik, és ujjaik végén köröm van. Szőrzetük fekete. Gyümölcsökkel és apróbb állatokkal táplálkoznak. Csapatokban élnek. Vezetőjük van, ő a legerősebb hím.

Mivel táplálkoznak a csimpánzok? ___________________________________________

Milyen a fogazatuk? ______________________________________________________

A SIVATAGOK a térítők mentén helyezkednek el. Gyakori, hogy nappal 50 °C hőmérsékletet mérnek, éjszaka viszont gyakori a – 10 °C is. Kevés a csapadék. Az élőlények ritkán, rendszertelenül jutnak vízhet, ezért alkalmazkodniuk kell. A TEVE is alkalmazkodik. Hátán lévő púpjában 10 kg zsírt raktároz, amelyet amikor felhasznál, akkor vízhez jut, ezért nagyon jól tűri a vízhiányt. Ha viszont vízhez jut, képes 80 l vizet is meginni egyszerre.

Hogyan alkalmazkodik a teve a sivataghoz? __________________________________

A forró övezet növényei: kakaó, kávé, tea, cukornád, gyapot.

Sorold fel a forró övezet jellegzetes növényeit! ________________________________

A mediterrán tájakon termesztett növények: banán, datolyapálma, citrom, narancs, földimogyoró.

Sorold föl a mediterrán tájak ntermesztett növényeit! ___________________________

A mérsékelt övezet jellemző fái: tölgy, gyertyán, bükk.

A mérsékelt övezet állatai: gímszarvas, őz, róka, farkas, vadmacska, vaddisznó, medve, borz, menyét, mókus.

Madarak: cinege, poszáták, csuszkák, pintyek, rigók, héják,fülesbaglyok, karvalyok, uhuk.

Termesztett növények: búza, kukorica, napraforgó, burgonya.

A Föld északi vidékeihez közelítve egyre hidegebb van. A tél 9-10 hónapig tart. Itt más növények élnek. A leghidegebb időben – 50°C is előfordul. Kevés a csapadék is. Ezt a vidéket nevezzük TAJGÁNAK. Itt élnek a lucfenyők, a lombhullató nyírfa, valamint a vörösfenyő.

Milyen növények élnek a tajgán?___________________________________________

Az északi sarkkör tájékán az évi középhőmérséklet 0 °C körül van. A talaj állandóan fagyott. Ez a vidék a TUNDRA. Itt él a rénszarvas is. A RÉNSZARVAS párosujjú patás, kérődző állat. Lábai rövidek, patái laposak és szélesek, hogy könnyen mozoghasson a tundra mocsaras talaján is.

Milyen lábtípusa van a rénszarvasnak?______________________________________

A hegyek élővilága változatos. Felfelé haladva változnak az életfeltételek, ezért a növényzet is más. 800m magasan élnek a lombhullató fák (tölgy, bükk). 1500 m-en a törpefenyők, fenyvesek, csejék telepedtek le, 2000 m-nél már csak a havasi gyepek képesek megélni, 2400 m magasan pedig a mohák, zuzmók, néhol vannak még gyepfoltok. 3000 m az örök hó birodalma.

 

Rajzolj egy hegyet! Írd rá, hogy felfelé haladva, milyen növények élhetnek rajta!

A Földön különféle életközösségek léteznek. A meghatározó működés  közöttük a növényeké, mert csak a NÖVÉNYEK KÉPESEK A KÖRNYEZET EGYSZERŰBB ANYAGAIBÓL  ÖSSZETETT ANYAGOKAT KÉSZÍTENI. A vizekben a moszatok, a szárazföldön pedig a virágos növények készítik azokat az anyagokat, amelyek a többi élőlény számára éltető élelmet jelentenek. A növények által termelt anyagokat fogyasztják el a talajban élő élőlények és a bogarak, a bogarakat megeszik a madarak és a békák. A növényeket sok állat fogyasztja, mint pl. a nyúl, a fácán, az őz. A békát megeszi a kígyó és a gólya is.

Az anyagforgalom egyirányú, vagyis a termelő növényektől a csúcsragadozóig halad. Fordítva nem lehetséges,, mert pl. a pocok soha nem eszi meg a ragadozó ölyvet.

 

Írd a mellékelt ábrára az állatok nevét! (7. o. táplálkozási lánc.)

KÖRNYEZETSZENNYEZÉS

 

Levegő:

A szél távoli vidékekre is elsodorja a levegőbe került szennyező anyagokat, ezéet nagyon veszélyes. Ilyen szennyezés a POR ÉS A KOROM. Ezek rátapadnak a növények leveleire és azok nem tudnak lélegezni. A kőolaj, a földgáz, a szén elégetésekor KÉN-DIOXID keletkezik, amely elroncsolja a növények zöld színtesteit, és a levelek elhalnak, nem kiészítenek többé tápanyagokat. A kén-dioxid a klégkörbe vízzel keveredik és kénsavvá alakul. A KÉNSAV az esővel együtt savas esőt képez és úgy hull a talajra. Megöli a növényeket és bejut a talajba is, azt is szennyezi. Mivel a talajban van az ivóvíz is, így a víz szennyezése is megtörténik. Szennyezi a levegőt a szén-dioxid is amely nem engedi távozni a földről felszálló meleg levegőt a világűrbe, és ezért egyre melegebb lesz a Földön. Ezt ÜVEGHÁZHATÁSNAK nevezzük.

A klór és fluortartalmú levegőszennyező anyagok elbontják a földet körül ölelő ózonréteget. Az ÓZONRÉTEG védi a földi életet a Nap veszélyes sugárzásától.

 

Mivel, milyen anyagokkal szennyezzük a levegőt? _____________________________

 

Víz:

A tisztítószerekkel (mosogatószer, mosópor, öblítő, tusfürdő, habfürdő, és más tisztálkodó-  tisztítószerek) és a szennyvízzel szennyezzük vizeinket. Ennek hatására sok termelő növény keletkezik, amelyet nem tudnak elfogyasztani az élőlények és a növények pusztulás után rothadni kezdenek. Ettől a víz oxigénszintje lecsökken és a vízi állatok is elpusztulnak.

A szántóföldeket, gyümölcsösöket permetezik. Ezek az anyagok is bejutnak a talajba, onnan pedig a vizekbe. Ezek mérgek. Beépülnek a növényekbe és a mérgezett növényeket megeszik az állatok, az állatokat pedig mi emberek. Ettől megbetegedhetünk.

Miért veszélyes a víz szennyezése?

 

Talaj:

A sok szemét, az el nem bomló rengeteg hulladék, a veszélyes anyagok, mint pl. az elemek, nehézfémek, olaj, savak, beszivárognak a talajba és terméketlenné teszik azt, valamint bekerülnek a vízbe is. Ha terméketlen egy talaj, akkor ott semmi növény nem tud megélni. Ha nincs növény, akkor ott nem tud megélni egy állat sem. Vagyis nincs táplálék a csúcsragadozó embernek se.

Miért veszélyes a talajszennyezés?

A mellékelt ábrát rajzold a lapra és írd le a papucsállatka felépítését, szerveit! (7. o.) 

      

 

2009/2010 tanév  8. osztály

 

HOGYAN ÉPÜL FEL TESTÜNK?  

Hogy mozogni, játszani, dolgozni tudjunk, arra van szükség, hogy testünk egészséges legyen. Különböző dolgokra használjuk testrészeinket.

Sorolj is fel négy testrészt! ………………….………………………………

Ezek a testrészek, szervek, nagyon parányi, szemmel nem látható (csak mikroszkóppal) sejtekből épülnek fel (ahogyan azt kémiából már tanultad, csak azokat az apró részecskéket, atomoknak neveztétek).

Testünk minden egyes szervét SEJTEK építik fel, és ezek milliói kapcsolódnak össze, hogy együtt alkossanak egy-egy szervet.

Rajzold le az alábbiakat a füzetedbe!

Sejt                  sejtcsoport                              szövetek                                  szervek

A szervek, melyek azonos feladatokat látnak el, SZERVRENDSZEREKET alkotnak. Ilyen rendszer, pl. az emésztőrendszer, amelyhez a következő szervek tartoznak: száj, fogak, nyálmirigyek, gyomor, máj, epe, belek.

Az IDEGRENDSZER, pl. minden szervrendszer munkáját egyszerre figyeli és irányítja. Irányítja a:

-         mozgást

-         táplálkozást

-         légzést

-         vérkeringést

-         kiválasztást stb.

Életközösséget alkotunk a Föld bolygó többi élőlényével. A Föld élővilágát BIOSZFÉRÁNAK nevezzük. Ha tehát védjük a környezetet, a saját életünket is védjük.

Sorolj fel néhány élőlényt (növény, rovar, hüllő, madár, emlős) a legkisebbtől kezdve a legnagyobbig, amelyek a Földön élnek!

 

H.F.: Nézz utána az interneten, hogy mi a bioszféra, és mik azok a  fraktálok! Írj is róla néhány mondatot és ments el róla képeket! Nyomtasd ki és hozd el a következő órára!

 

  MIBŐL ÉPÜL FEL A TESTÜNK?

 Mire van szüksége testünknek, hogy éljen? Sorolj fel néhányat! 

Az ételt, italt, amit megehetünk, és megihatunk ÉLELMISZEREKNEK nevezzük. Az elfogyasztott (megevett, megivott) élelmiszert szervezetünk emésztő rendszere, alkotórészekre bontja, és ezáltal növekszünk, vagy tartjuk fenn szervezetünk működését.

Vannak szerves anyagok (vegyületek) ilyenek, pl. a ZSÍROK, NUKLEINSAVAK, FEHÉRJÉK.

 Mik a szerves anyagok, vagy más néven vegyületek? ………………………………

Vannak szervetlen anyagok ilyenek, pl. a VÍZ és az ÁSVÁNYI ANYAGOK ( kalcium kell az izmoknak, vas kell a vérnek, fluor kell a csontoknak, foszfor az energia tárolásához, konyhasó (nátrium-klorid) a víz tárolásához.)

Sorolj fel három ásványi anyagot!…………………………………………………

NUKLEINSAVAK =  az életfolyamatokat szabályozzák, erőt és energiát adnak

Tartalmaznak: szenet; hidrogént; oxigént; nitrogént; foszfort.

 

Zöldségek    Gyümölcsök     Gombák

FEHÉRJÉK = a sejtjeink FŐ építőanyaga

Tartalmaznak: szenet; hidrogént; oxigént; nitrogént;

 

Tejtermékek    Húsok     Tojás    Gombák

ZSÍROK =    sok energiát adnak,  és raktározzák a különféle más anyagokat

 Tartalmaznak: szenet; hidrogént; oxigént;

 

Vaj     Tojás     Sonka     Szalonna

CUKROK =   az energiaellátásért felelős, raktározásban fontos. Lehetnek egyszerűek

 és összetettek, nevük: SZÉNHIDRÁTOK; a májunk raktározza.

Tartalmaznak: szenet; hidrogént; oxigént;

Szőlőcukor   Répacukor   Burgonya   Gabonafélék

Szervetlen tápanyag a VÍZ. Agysejtjeinknek sok vízre van szükségük, de szervezetünkben lejátszódó kémiai folyamatokhoz is fontos.

H.F.: Az interneten keress rá a KALCIUMFORRÁSOK szóra, és írd ki, milyen élelmiszerekben található ez, az izomzat működéséhez fontos ásványi anyag!

A VITAMINOK

 

A vitaminokat nem nevezzük tápanyagoknak, de szervezetünknek szüksége van rájuk, mert nélkülük nem tudná a szervezet beépíteni a tápanyagokat testünkbe.

A vitaminok olyanok a testünk számára, mint pl. az oxigén. Az oxigén nélkül nincs égés, de a szervezetünkben folyó kémiai égés se menne végbe oxigén nélkül. (Vagy gondolj példának az autóra! Ha az autóról leszerelnék a kerekeket, akkor az autóval sehová nem tudnánk eljutni.)

A vitaminokat fel kell oldani, mint pl. a vitaminpluszt a vízben. Egyes vitaminok feloldásához vízre, más vitaminok feloldásához zsírra van szükségünk.

 

Téglalap feliratnak: zsírban oldódó vitamínokA – D – E – K vitaminok = ezeket a szervezet raktározni tudja

 

Felhő: vízben oldódó vitaminok

B (B2, B6, B12) és a C vitaminok = ezeket naponta kell fogyasztanunk, mert a szervezet nem tudja raktározni.

 

Szövegdoboz: Miért kell nekünk a „D” vitamin?
Mert csontjaink épségéhez van rá szükségünk. „D” vitamin előanyagot készít a szervezetünk a napfény hatására is, de van ilyen vitamin az élesztőben és a gombákban is. Kész vitamin van a májban, tojásban, tengeri halak húsában. Hiánya a csontozat deformációját (görbe csontok) okozza.
F.: Sorolj fel néhány tengeri halat!

 

 

 

 

 

 

 

Miért kell nekünk az „A” vitamin?

Mert bőrünk külső rétegét, és a szemünket védi. Összetevője a KAROTIN. Szervezetünk elő tudja állítani a sütőtökből, a répából, a parajból, de van „A” vitamin a májban, a tojásban, tejtermékekben.

F.: Sorolj fel néhány tejterméket!

 

 

Szövegdoboz: „”E” vitamín” vitamín:        van a csírázó magvakban (pl. búzacsíra) és az almában. A májunk méregtelenítő munkájához van rá szükség.

 

Szövegdoboz: „K” vitamín        a véralvadáshoz fontos. Ha megsérülünk,  elálljon a vérzés. A répa, zeller, fehérgyökér, vagyis leveszöldségek tartalmazzák ezt a vitamint.

 

Szövegdoboz: „C” vitamin az energiatermeléshez kell. Ha hiányzik, akkor nagyon hamar elfáradunk. Súlyos hiánybetegsége a SKORBUT (tünetei: sorvad az íny, kihullnak a fogak).
F.: Milyen gyümölcsökben található sok „C” vitamin? Olvass Szent-Györgyi Albertről az interneten! Írd le mikor élt! Nagyon hosszú és egészséges életet élt. Gondolkozz el azon, hogy vajon miért!?

 

 

 

 

 

 

 

 

SEJTJEINK KÖZÖS JELLEMZŐI

(Csaba, az esetleges hibákat javítsd ki!)

Szervezetünk (testünk) legkisebb egységei a SEJTEK. A sejtek különböző alakúak, de felépítésük azonos, és nem szögletesek.

Kívülről, átlátszó SEJTHÁRTYA védi.

Belső részében van a SEJTPLAZMA, amely tartalmaz: vizet, fehérjét, zsírt, cukrot, ásványi anyagokat. Ez kocsonyás anyag.

A sejtplazmában találhatók a SEJTSZERVECSKÉK, melyeknek többféle feladatuk van. Ilyen feladat pl. az energiatermelés, a különféle anyagok átalakítása, hogy azok alkalmasak legyenek az egész sejt számára.

A sejt belsejében van a SEJTMAG, amely nukleinsavat(DNS) tartalmaz. Ebben minden adata benne van testünknek, ez rögzíti életprogramunkat. A sejtmag irányítja az egész sejt működését. Az örökítő anyagot a DNS-t más néven KROMOSZÓMÁKNAK nevezzük.

( A „kromo” görög eredetű szó, azt jelenti: SZÍN; a szoma is görög szó, azt jelenti: TEST. Így hát a kromoszóma magyarul: SZÍNTEST.) Az embereknek 46 kromoszómája van, melyek párokba rendeződnek. Úgy is lehet mondani, hogy az embernek 23 pár színteste van.

Rajzold le a sejt szerkezetét a füzetedbe, a fenti leírás alapján, és írd mellé, hogy mi a nevük!

 

Mi a nukleinsav? ……….. Más néven? ……………………. Hogyan mondjuk magyar nyelven? ……………… Hány pár van belőle az embereknek? ………

Sejtjeink osztódással szaporodnak. A DNS lemásolja önmagát, mindenből kéttőt készít, ezeket elosztva  ketté válik. A DNS = örökítő anyag kettős spirálba rendeződött szakaszokból áll. Egy-egy szakaszt GÉNEKNEK nevezzük. Ezek a gének határozzák meg a tulajdonságainkat, azt is, hogy milyen felépítésű a testünk, a hajunk színe vagy, hogy a sejteknek milyen az alakjuk. 100.000 génünk van, de ennek csak a 20 %-a (20.000) működik. A többi gént, lappangónak nevezzük.

H.F.: Nézz utána az interneten, vagy a szótárban, hogy mi a mutáció! Próbáld meg a számítógép rajzprogramjával lerajzolni a DNS spirálját!

 

 

TESTÜNK SZÖVETEI

 

A sejtektől nagyobb egységek a SZÖVETEK, hiszen a szövetek már több sejtből épülnek fel. Ilyen szövetek:

Szövegdoboz: HÁM-

 

Van külső és belső hámszövet. A külsőhámszövet a bőrünk, feladata a test védelme, termel váladékot (izzadás pl.) és képes bizonyos anyagok felszívására (kevés víz, különféle krémek). Ezek a sejtek elszarusodtak. A belső hámréteg nem szarusodott el, ezek pl. a nyálkahártya, ami a szánkban, a nyelőcsövünkben van.

 

Rajzold le a füzetedbe a tankönyv képe alapján a hámszövetet!

Hol találhatók a hámszövetek? ………………………………… Mi a bőr? …………………

Mi a nyálkahártya? …………………..

Szövegdoboz: KÖTŐ-

 

Például a zsírszövet. Sejtjei nagyobbak, mint a többi szöveté. Feladata a test hőszigetelése és a tápanyag raktározása. Más kötőszövetek is vannak, melyek feladata a védelem és a térkitöltés a testben.

 

Rajzold le a füzetedbe a tankönyv képe alapján a kötőszövetet!

Mik a kötőszövetek feladatai? ………………………………………………………………..

Szövegdoboz: TÁMASZTÓ-

 

Például a porcszövet: rugalmas, nagy sejtek, mész nincs benne. Támasztó-szövet még a csont is.  Sejtjei a csont hossztengelye körül körkörösen helyezkednek el. Tartalmaz mészvegyületet, szenet. A szén bizonyos mértékig rugalmassá teszi a csontszövetet.

 

Rajzold le a füzetedbe a tankönyv képe alapján a csontszövetet!

Melyik az a szövet, amelyik rugalmas, nagyok a sejtjei és nem tartalmaz mészt? …………..

Miért jó, ha a csontszövetben van szén: ………………………………………………………

 

Szövegdoboz: IZOM-

SIMAIZOMszövet: sejtjei orsóalakúak. Belső sejtjeink izomzata, akaratunktól függetlenek, nem fáradékonyak. SZÍVIZOMszövet: csíkos itomszövet, de nem fáradékony, ezért kitartó munkára képes. VÁZIZOMszövet: csíkozott, akaratunkkal összehúzhatjuk, lazíthatjuk (tornagyakorlatok pl.), de fáradékonyak a szövetek.

 

Rajzold le a füzetedbe a tankönyv képe alapján az izomszöveteket!

Hol találhatók a simaizomszövetek? ………………… Mire képes a szívizomszövet? ………

…………….. Mire használjuk a vázizomzatunkat? ……………………….

Szövegdoboz: IDEG-

Nyúlványos sejtekből áll, egymásnak üzeneteket képesek átadni.

 

Rajzold le a füzetedbe a tankönyv képe alapján az idegszövetet! Mire képesek? ……………..

…………………….. Sorold föl az 5 szövetfajtát!……………………………………………..

…………….  A kötőszövetnek hány fajtájáról olvastál, nevezd meg őket!? …………………

…………………………… Hányféle támasztószövetről van szó a fenti olvasmányban, nevezd meg őket! ……………………………………………………… Milyen izomszövetekről tanultál? …………………………………………………………………………………………

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.